OMA OSAAMINEN (Hiusalan yrittäjyys -näyttö)

Opiskelua on takana reilu vuosi ja se tuntuu oikeastaan kovin lyhyeltä ajalta. Siinä ajassa olen kuitenkin oppinut paljon uusia asioita, sellaisiakin, jotka tuntuivat miltei mahdottomilta alussa. Tähän ajanjaksoon on myös mahtunut uusien ihanien ystävien löytäminen, jotka ovat tehneet matkasta parturi-kampaajaksi ihanaa ja nauruntäyteistä.
Kun aloitimme opiskelun, olimme kokonainen luokka vasta-alkajia, uuden aiheen edessä. Toisilla oli kilometrejä jossain ammatissa ja työelämässä takana vähän enemmän, toisilla vähemmän. Kaikki kuitenkin olemme löytäneet itsestämme joitain vahvuuksia ja hyödyntäneet toisiamme niinä hetkinä, kun itsellä ei ole ollut uskoa omaan tekemiseen. Joskus syvä hengenveto ja kahvikupillinen on auttanut jaksamaan ja jatkamaan, milloin minkäkin oppiaiheen edessä.


Olen löytänyt itsestäni uusia puolia tämän koulun myötä. Mutta toisaalta, juuri sitä oppiminen onkin. Tiedän myös sen, että vaikka olen oppinut paljon, olen vielä aivan alussa. Kuitenkin, on hauska huomata, miten itseltä löytyy neuvoja ja vinkkejä niille, jotka ovat nyt samassa tilanteessa, kuin itse vuosi sitten olin.
Olin jo koulun alkaessa innoissani hiusten värjäyksestä ja värien ymmärtämisestä. Sosiaalisen median selailu ja upeiden hiusvärien ihastelu oli jo hallussa, mutta nykyään mietin, miten se on toteutettu ja mitä värejä on mahdettu käyttää.
Koulussa olemme päässeet tutustumaan eri värisarjoihin (KC, Schwarzkopf, Goldwell) ja kokeilemaan niitä kaikkia. Alussa hiustenvärjäys vaikutti helpolta, sitten kun asiaan tutustui tarkemmin (mm. Hiusvärien kemiaan..) niin se alkoikin tuntua haastavalta. Nykyään taas hieman helpommalta! Tieto siitä, ettei tällä alalla koskaan ole täysin valmis ja kaikkitietävä, on omasta mielestäni helpottava..
Olen myös huomannut nauttivani myyntityöstä, tuotteiden esittelystä ja uusiin tuotteisiin tutustumisesta. Olen aina ollut luonteva esiintyjä ja yleensä hoitanut puhumisen erilaisissa esitelmissä. Yläaste -ja lukioaikoina tein paljon esitelmiä ja kehityin esiintymisessä. Olen ollut aina tosi luonteva puhuja, varsinkin jos kyseessä on minulle tärkeä asia, josta olen intohimoinen. Esiintymisen koenkin yhdeksi vahvuudekseni, ja kun kaverini kerran kysyi minulta, olenko miettinyt myös edustajan tai kouluttajan työtä, asia kirkastui entisestään. Tieto siitä, että muutkin näkevät minut sellaisena, tuo itseluottamusta!

Asiakaspalvelu on ollut minulle aina se omalta tuntuva juttu, ylipäätään ihmisten kanssa työskentely. Tällä alalla lisämaustetta tuo jatkuva oppiminen ja kehittyminen sekä oman kehityksen konkreettinen näkeminen. 
Siitä päästäänkin itse asiaan, eli ammattitöihin. Olen ehtinyt tekemään jos jonkinlaisia töitä reilun vuoden aikana, etenkin viimeisten kuukausien aikana. Työssäoppimispaikallani on käynyt paljon asiakkaita ja olen iloinen, että olen saanut tehdä paljon asiakastöitä! Aivan kaikesta en ole räpsinyt kuvia, mutta laitan tähän muutamia töitäni. Monesti laitan kuvia hius-instagramiini , se tuntuu luontevalta, sillä Instagram on minulla muutenkin kovassa käytössä. Se on lisäksi oiva markkinointiväline, jota nykypäivänä yhä useammat yrityksetkin suosivat. 




Monelaisia töitä on tullut tehtyä, haastaviakin on ollut. Välillä on meinnanut uskoa loppua itseen, mutta voi sitä helpotusta kun työ on lopulta valmis ja asiakas tykkää. Parasta kuitenkin on, kun asiakas sanoo tulevansa uudestaan. Muutamalta asiakkaalta olen saanut kuulla, että he tulevat uudestaan - eivät pelkästään hyvän työn takia - vaan myös siksi, että he viihtyivät kanssani ja kemiat kohtasivat. Vastaukseksi minulta tulee usein hämmentynyttä ja iloista höpötystä.. Niin ihana ja kiitollinen fiilis siitä tulee! 
Kehitettävää on aina, mutta onneksi sitä ei juuri asiakaspalvelussani ole. Ainakaan omasta mielestäni. 

Haluaisin olla vielä parempi varsinkin lyhyiden mallien leikkaamisessa ja kerrostamisessa. Lisäksi nopeampi työskentelytahtikin olisi eduksi.. Siihen annan itselleni kuitenkin hiukan armoa, nopeus tulee itsevarmuuden ja taidon mukana. Tavoiteajaksi asetan kuitenkin itselleni miehiin 30 min ja tällä hetkellä se menee yleensä 30-45 minuuttiin. 

Tämä oli iso työ, mutta lopputulokseen olen tyytyväinen. Tein vaaleita raitoja pääliosaan, tumman tyvivärin, värjäsin latvassa olevan vanhan vaalean tummaksi ja vielä kerrostimme.

Tämä oli porrastusleikkaus, joka pitenee hieman eteenpäin. 


Yrittäjyydestä puhutaan paljon ja sitä on meille koulussakin esitelty. Olemme kuulleet erilaisten yrittäjien tarinoita, on oman liikkeen perustaneita ja vuokratuoliyrittäjiä. Jokaisella on oma tarinansa ja omat lähtökohdat. Väkisinkin miettii itseään heidän paikalleen - millainen yrittäjä minä olisin? Millainen olisi oma yritykseni? Tällä hetkellä oman liikkeen perustaminen ei tunnu itselle sopivalta. Toisaalta, vielä vähän aikaa sitten olin varma että tuskin tulen toimimaan minkäänlaisena yrittäjänä. Viime aikoina kuitenkin olen lämmennyt ajatukselle vuokratuoliyrittäjyydestä... Mieli voi muuttua! 

Aika näyttää, mihin lopulta päädyn, mutta etenemistä helpottaa se, että on tavoitteita ja unelmia.



Kommentit

Suositut tekstit